بهترین زغال برای قلیان

کاربرد زغال در قلیان چیست؟

اولین کار زغال قلیان این است که به یک منبع حرارت تنباکو قلیان طبخ می کند تا دود تولید کند.

هنگامی که ذغال شما روشن شد ، آنها را در بالای فویل روی کاسه قلیان قرار داده و گرمای تولید شده توسط آنها باعث می شود تا تنباکو ها بپزند و دود تولید کنند.

 

انواع زغال قلیان

چندین نوع ذغال وجود دارد و هر یک از این نوع زغال ها وِیژگی های مثبت و منفی خود را دارد ، د راین قسمت از مقاله به بیان انواع زغال قلیان و وِزگی های آن می پردازیم که شامل موارد زیر می باشد:

زغال سریع :

تولید زغال قلیان سریع همان چیزی است که بیشتر افراد قلیانی از آن استفاده می کنند و این ذغال مانند دیسک های سیاه کوچک به نظر می رسد.

همانطور که از نام آنها پیداست ، این نوع زغال به دلیل روکش شدن با یک شتاب دهنده شیمیایی سریعترین ذغال حرارتی است که به افراد اجازه می دهد تا با یک فندک معمولی آن را روشن کنند.

با این حال ، این به آن معنی است که این ذغال ها در مقایسه با سایر انواع ذغال بسیار داغ و بسیار سریع می سوزند و همچنین بو و طعم قوی تری ایجاد می کنند.

هنگام روشن کردن آنها ، متوجه خواهید شد که ذغال شروع به جرقه می کند و وقتی گرم می شود ، رنگ آن به آرامی از سیاه به نارنجی ،قرمز تغییر می کند و سرانجام به رنگ خاکستری ، سفید تغییر می کند.

زغال نقره ای :

تولید زغال قلیان نقره ای به نوعی ترکیبی بین زغال سریع و زغال طبیعی است .

این زغال ها عموما دارای شکل زبانه مربعی هستند و با یک روکش با رنگ نقره ای پوشیده شده اند که به عنوان شتاب دهنده شیمیایی عمل می کند و این امکان را فراهم می کند تا فقط با یک فندک معمولی روشن شوند.

این زغال ها از نظر حرارت بین زغال سریع و ذغال طبیعی است وگرمای کمی تولید می کنند و طرفداران این نوع ذغال می گویند در مقایسه با ذغال سریع استاندارد ، بو و طعم بسیار کمتری ایجاد می کنند .

هنگام روشن کردن این نوع ذغال ، مانند همان زغال های سریع معمولی ، جرقه ایجاد نمی کنند ، اما با گرم شدن ذغال ، روکش نقره روی آنها شروع به سوختن می کند.

زغال نارگیل :

تولید زغال قلیان نارگیل از پوسته نارگیل ساخته شده و در اندازه ها و شکل های مختلفی به بازار عرضه می شود .

اما به طور کلی متداول ترین سبک ها یا مسطح یا مکعب شکل نخواهند بود و همچنین هیچ نوع ماده شیمیایی مانند روکش های شتاب دهنده ندارند، بنابراین کمی طولانی تر از زغال سریع یا نقره ای روشن می شوند اما به محض گرم شدن ، بیشتر از زغال سنگ های سریع می سوزند و اثر بو یا طعم کمتری دارند .

به دلیل شتاب دهنده شیمیایی ندارند، نمب توانید آنها را با یک فندک گرم کنید.

زغال طبیعی :

یکی دیگر از انواع تولید زغال قلیان ، زغال طبیعی است که به طور معمول از چوب لیمو ، چوب نارنجی یا بامبو ساخته می شود و بیشتر در قطعاتی به اندازه انگشت دست موجود است .

اگرچه برخی آن ها در اندازه های بزرگتر ارائه می دهند.

زغال طبیعی مشابه زغال نارگیل هیچ گونه شتاب دهنده شیمیایی ندارد به این معنی که شما باید آنها را با یک بخاری تک سیم گرم کنید و در ضمن تأثیر کمتری بر طعم و بوی تنباکوی شما دارد.

بهترین زغال برای قلیان

زغال قلیان باکیفیت به دو صورت زغال فشرده(بریکت) و زغال چوب درخت مرکبات به بازار عرضه می شود.

چوب درخت مرکبات بهترین زغال برای تهیه ی زغال قلیان مرغوب می باشد.

زغال درخت پرتقال و لیمو شیرین از مرغوب ترین زغال های قلیان در بازار ایران هستند که نوع مچی و سکه ای آن از بقیه باکیفیت تر هستند.

در رده ی بعدی زغال های ارزان تری مانند زغال اکالیپتوس، زغال انجیر و بلوط فشرده قرار می گیرند.

زغال قلیان چه ویژگی باید داشته باشد؟

وجود رشته بسیار نازک از رنگ قهوه ای روی زغال، نشان دهنده کیفیت نامرغوب زغال است.

زغال لیمو نسبت به دیگر زغال ها از جمله زغال پسته بهتر است چون زغال پسته، جرقه می زند و زود خاموش می شود.

زغال بلوط و اکالیپتوس، شاید از نظر قیمت ارازنتر از زغال لیمو باشد ولی کیفیت زغال لیمو را ندارد.

یکی از ویژگی های زغال قلیان این است که خیلی سریع آتش گرفته، سرخ شده و پر از حرارت می شود و به عبارتی دیگر، در یک ربع آماده می شود و در حین سوختن، دود نمی کند و جرقه نمی زند.

دود کردن زغال قلیان سبب سردرد می شود. از ویژگی های بهترین زغال قلیان این است که ۳ الی ۵ ساعت بسوزد و در آخر، خاکستر بسیار کمی از خود باقی بگذارد و برای شعله ور شدن، نیاز به باد زدن نداشته باشد.

زغال های قلیان به دو صورت تولید و بفروش می رسد: زغال مرکبات لیمو و زغال فشرده که از این زغال ها در قهوه خانه ها، سفره خانه ها استفاده می شود.

راه اندازی خط تولید زغال قلیان

امروزه برای ساخت زغال های قلیان با کیفیت از روش های مختلف استفاده می شود . از ضایعات کشاورزی و صنایع چوب برای تولید زغال های مرغوب و باکیفیت استفاده می شود.

در تولید زغال لیمو یا زغال قلیان شما علاوه بر حرارت، فشار حرارتی بالایی برای بالا بردن کیفیت زغال لیمو نیازمندید و این به طراحی کوره و قدرتمند بودن نوع طراحی بستگی دارد تا بتواند در درازمدت هم با توجه به این فشار بالا، کوره شما راندمان طولانی مدتی داشته باشد.

اگر زغال لیمو و قلیانی دچار شکستگی شود، به علت حساسیت بالا در بازار با افت قیمت همراه است.

 

اگر عمل گازگیری در زغال کامل انجام نگیرد، مصرف‌کننده در زمان سرخ شدن زغال روی پیک‌نیک یا گاز با تکه شدن زغال و پریدن تکه‌های زغال به اطراف و یا با صدای شکستگی مواجه می‌شود.

خام بودن زغال لیمو به این معنا نیست که چون زغال شما سیاه و چوب به رنگ سیاه درآمده است، زغال خالص از کربن و گرافیت دارید.

حساسیت زغال لیمو به حدی زیاد است که وقتی مصرف‌کننده از آن استفاده می‌کند، ابتدا با بو و اگر خامی زیاد باشد، با دود همراه است.

اگر با دقت به زیر پوست زغال لیمو نگاه کنید، رشته بسیار نازکی از رنگ قهوه‌ای روی زغال نقش بسته است و که نشان‌دهنده کیفیت نامرغوب زغال است.

 

با زغال غیر مجاز قلیان آشنا شوید:

زغال تاق که غیر مجاز است .درختچه ی تاق با ارتفاع یک تا هشت متر، گیاهی است که در بیابان ها زیر آفتاب می روید و مقاومت بالایی در برابر خشکی و گرما دارد.

در ایران سه گونه از این گیاه وجود دارد:

سیاه تاغ، زرد تاغ و سفید تاغ که در شهرهای کرمان، یزد، سمنان، سیستان و بلوچستان و اصفهان وجود دارند.

تنه ی این درختچه محکم و چروک است و رنگ تنه خاکستری روشن و چوب آن با دوام و محکم است.

این گیاه به دلیل کج و معوج بودن در کارهای نجاری مصرف ندارد اما هیزم و زغال آن خوش سوز است و در شکل های گوناگون تولید می شود.

دیدگاه‌ها 0

*
*

Open chat
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟